Faművesség

Hungarian Arts&Crafts

Hogyan tervezzünk széket?

2011. május 27. 22:59 - faktura

Egy ízben Vásárhelyi János szájából hallottam, hogy nem érti, miért asztal-os az asztalos - mikor a legnagyobb kihívás mindig is a szék tervezése volt (és van).

Igaza volt.

Néhány többé-kevésbé működőképes ülőbútoron túl vagyok már, és egyik  sem volt olyan, hogy egy lendülettel leültem, megrajzoltam, elkészítettem.

  1. A székeknél néhány kis csomópontnak kell roppant nagy erőket felvennie. Rendszerint minél könnyedebb, elegánsabb a bútor, annál kisebb helyen koncentrálódik a terhelés.
  2. A legtöbb széknek nem csak egy jellemző nézete van. És ha van is kettő, önmagában harmonikus vetülete, még mindig lehet, hogy összességében gond lesz az arányokkal.
  3. Ergonómia, ergonómia, ergonómia!

Több széken is dolgozom évek óta, nem is eredménytelenül. Igyekszem összeegyeztetni a hagyományos (!tökéletes!) lapba fúrt-ékelt lábmegoldást a korszerű formával és az ergonómiával. De erről majd később, egy másik posztban... Ami most érik, az egy szép, kimódolt csapozásokkal összeépített ülőbútor, amolyan "kézműves öröme" típus. Érdekes, hogy honnan hová jutott a dolog. és az sem mellékes, hogyan.

Nos:
Borzalmas firkákkal indult.

szék tervek

Reggelente az éppen begyújtott cserépkályha és a teám mellett, a kislányom rajzmappájába kapartam ezt-azt. Amit tudni lehetett: a majdani használó szerette volna, hogy az ülőlapon átmosolyogjanak a lábak csapvégei. A család, aki a nagyon távoli jövő ködös homályában együtt fog élni ezekkel a székekkel, udvariasan úgy tett, mintha értené, mit akartam elmondani a rajzokkal. Én már láttam, mi lesz, de szükségesnek gondoltam megfoghatóvá és megnézhetővé tenni a bútort. Három változatot megcsináltam felére kicsinyítve. Egy jó erős munkanap, PUR ragasztó, facsavarok. Azóta van mire ülni a gyerekeknek.
szék modellekszék tervek -
Alapvetően az oldalnézeti rajzok felhasználásával készültek. Egyrészt segítettek látni, hogyan fognak kinézni a székek, de e mellett azt is megmutatták, melyik típusnak melyek a szép nézetei, illetve hogy az arányokat hogyan érdemes módosítani.

A modellek fotóit kicsit átalakítva ezt kaptam:

szék terv1SZÉK

Ezek alapján már ki lehetett választani, melyik típus készüljön el. Én legszívesebben mindegyikből építettem volna egyet. De egyelőre be kell érnem eggyel:((
A tervek közül ki van választva a középső (a legmerészebb, amelyiknél az ívelt /kifli/ lábakból kiemelkedő szarvacska tartja az ülőlapot). A rajzokból nem egyértelmű még, de tudni kell, hogy nem mindennapi szerkezete lesz, hogy a 40 cm széles tömörfa ülőlap mozoghasson, meg egyáltalán: olyan erős legyen a szerkezet, hogy több generációt kiszolgáljon.

Folyt. köv...

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://famuves.blog.hu/api/trackback/id/tr182937767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eMeLA 2011.05.28. 07:02:53

Jó választás, régen én is próbálkoztam egy hasonló szerkezettel.

Esetleg asztalt nem akarnak hozzá?

Kiindulási alapnak szabadon továbbgondolásra a jobb alsó sarokban: www.emela.hu/emela/a_butor/l_butor.htm

faktura · http://famuves.blog.hu 2011.05.29. 23:25:51

@eMeLA: Kedves Attila! Az asztal jó, lennének is vele kapcsolatban ötleteim - de sajnos már készült hozzá egy. Kockázatmentes, hagyományos darab, szép anyagból, kidolgozott részletekkel:
picasaweb.google.com/fakturabutor/AsztalEtkezoDioKoris?feat=directlink

hacsesz 2013.01.23. 16:51:46

Állítható széket mennyiért készít, nagyon tetszik...
süti beállítások módosítása