Faművesség

Hungarian Arts&Crafts

Mosógép burkolat tölgyfából

2024. április 20. 18:40 - faktura

És még néhány bútor...

Fa fürdőszoba bútor

Kevés olyan munkám van, amit nem magam terveztem. Pedig sokat lehet tanulni, ha  megpróbálunk más szemével is látni egy kicsit.
Ez a néhány fürdőszobai bútor - egy kazán takarás, egy mosógép burkolat, wc ülőke és támla, mosdóállvány - igazán nagy örömet okozott. A legnagyobb kihívás a mosógép burkolat volt, erről lejjebb írok pár szót. A mosdóállvány nem tűnik nagy kihívásnak. Akkoriban még úgy láttam jónak, ha a sarok fecskefarkú lapolását és a rajta átfutó csapot kézzel fűrészelem ki. Emlékszem, először megremegett a kezem, amikor a régen használt keretes fűrés pengéjét belevezettem a tölgybe.
Amit még nagyon szerettem, az a wc ülőke volt. Próbáltuk a luxus környezetbe beidézni a gyerekkoromban látott klasszikus vidéki budik hangulatát, persze a lehető legmagasabb színvonalú tervezéssel és kivitelezéssel. Maga az ülőke 3 rétegű szerkezet, hogy ne görbüljön.

A leginkább emlékezetes tárgy a mosógép burkolat. Szép feszes ív, de nem kúpfelület, Az iskolában is szerettem a geometriát, és jól jött, hogy síkokra tudtam vetíteni az ívelt elemek metszeteit. Csomagolópapír ívekre, rétegelt lemezre rajzoltam, milyen szögben milyen keresztmetszetre kell megmunkálni a dongaelemeket. Akkoriban még nem használtam számítógépes programot a geometriák kirajzolásához. (Azóta sem gyakran, sablonozással, papírral, némi trigonometrikus egyenletezéssel szinte mindent meg lehet oldani bakon, gyalupadon.)

Design- mosógép burkolat

Belülről kapott alul-felül egy-egy patkó alakú belső elemet, aminek a külső éle szögben levágott (legyalult) szegmensekből állt össze, ezekre a kis síkokra feküdtek fel a dongák belső síklapjai. A dongákat aztán egyenként - gyaluval, "harapós flexszel", domborítottam, végül pedig a kész helyükre erősítve hoztam össze a szép egyenletes, feszesen hajló külső ívet. a vastagon álló tölgyfa porra emlékszem, meg az örömre, amikor az egymás mellé kerülő alkatrészek kiadták a tervezett felületet.

Később, amikor az ívelt fiókelős íróasztalomat készítettem, sokat segített az itt megszerzett tapasztalat.

fürdőszoba bútor tölgyfából

 Fent a mosdó állvány és a wc ülőke, lent egy közelebbi kép a wc-ről.

bath2.jpg

 A bútorokat Baditz Gyula szobrászművész tervezte és építette be.

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://famuves.blog.hu/api/trackback/id/tr2918386179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása